לא רק אירופה – המדינות המובילות בייצור רכבים

יוני אביב  יב תמוז, תשפב  7/11/2022

הייבוא המקביל, מהפכת הרכבים החשמליים והתחרות האדירה בענף – כל אלו מאפשרים להביא לישראל יצרניות ודגמים שמעולם לא שמענו עליהם. בואו ונערוך היכרות
.......................

לא רק אירופה – המדינות המובילות בייצור רכבים

צילום: shutterstock
בניגוד לתדמית הקלילה והמלהיבה, עולם הרכב – לפחות בישראל, הוא תחום די שמרני ומקובע. כבר עשרות שנים שהישראלי הנוהג בציון מעדיף את המכוניות שלו מיוצרות ב-2-3 מדינות, ומיובאות לכאן על-ידי ארבעה או חמישה יבואנים ותיקים ומוכרים. לא מצב בלתי סביר כשלוקחים בחשבון שקניית רכב היא לרוב הרכישה המשמעותית השניה שאדם מבצע בחייו והסכומים מתחילים בעשרות אלפי שקלים, ומגיעים לכאלו של 6 או 7 ספרות במקרים חריגים.

אלא שבשנים באחרונות גם בענף המקובע הזה מרגישים לא מעט תזוזות קטנות. תזוזות שלהן אחראית הרפורמה שפתחה למעשה את תחום הרכבים למכירה, ואפשרה ייבוא מקביל לישראל. פתאום יש דרכים נוספות לרכוש רכב חדש גם מבלי לדרוך באולמות התצוגה של היבואנים הגדולים והמוכרים, מה שאוטומטית הוביל לכך שאותם רכבים למכירה, מוצעים בתנאים נוחים יותר ובמחירים גמישים בהרבה.

במקביל, גילינו אפקט נוסף למכירת רכבים דרך יבואנים מקבילים: לפתע אפשר לשים יד על דגמים שבעבר לא הגיעו לכאן כלל, או לפרגן לעצמינו מכונית של יצרניות חדשות ומלהיבות – חלקן ממדינות שאף פעם לא חשבנו עליהן במונחים של תעשיית רכב.

בגדול, הייבוא המקביל בעצם מאפשר גם ליבואנים חדשים וגם לאלו המוכרים לרכוש את הדגמים החדשים בעצם מדילרים באירופה, באסיה ובאפריקה, ולא מהיצרנית עצמה. כלומר, אם לחברת פורד למשל יש דגם של איזה טנדר שהיא לא מביאה לישראל באופן סדיר, אבל כן מפיצה באירופה, ניתן לפנות לדילר אירופי, לרכוש ממנו כמה חתיכות של הדגם המדובר, ולהביא לארץ.

הכל כמובן בתנאי שהדגמים המדוברים עומדים אף הם בתקן שקבע משרד התחבורה הישראלי לייבוא רכבים.

מפה לשם, הייבוא המקביל בישראל נפתח כבר לפני כמעט עשור ולאחרונה הוא מצליח לנגוס בחלקים יותר ויותר גדולים משוק הרכב המקומי, אותו שוק שכידוע ממילא עובר כרגע מעין טלטלה בזכות הכניסה המואצת של רכבים חשמליים לגמרי לכבישי ישראל.

מה שהתחיל עם עניין לחובבי טכנולוגיה אדוקים או מאמינים גדולים באיכות הסביבה בלבד, הפך בשנתיים -שלוש האחרונות למהפכה חשמלית של ממש. מהפכה שבזכותה אנחנו מתוודעים הן ליצרניות חדשות, והן למדינות חדשות. בואו נכיר כמה מהשחקניות החדשות בשוק הזה.

סין
ובכן, אתם כנראה לא מופתעים שהתחלנו דווקא עם סין. מדינת ענק זו, כבר אחראית לנתח עצום משוק האלקטרוניקה, הסלולר, הביגוד ועוד – כך שזה היה רק עניין של זמן עד שיהפכו לגורם משמעותי גם בתחום הרכב.

ספציפית, בתחום הרכב החשמלי. כבר כיום מיובאים לישראל המון דגמים של יצרניות סיניות, חלקן חדשות לגמרי בעולם ובישראל. די עם נזכיר את ג'ילי, GAC, צ'רי והונגצ'י.

יצרניות שכולנו עדיין קצת שוברים את השיניים כדי לבטא את שמן, אבל אם המגמה בעולם הרכב תימשך, כנראה שתוך שנה או שנתיים כבר נגלגל אותן על הלשון בקלות.

דובאי
יכול להיות שעד לא מזמן האסוציאציה הראשונה שלכם למשמע המילה דובאי היתה בכלל גמלים, אבל הסכמי השלום שנחתמו עם המדינה הקטנה הזאת כבר לימדה אותנו שיש שם גם המון כסף, וגם לא מעט תעשיה. עכשיו הם רוצים לא רק לרכוש רכבים חדשים ומדהימים, אלא גם לייצר כאלה.

יצרנית מעניינת אחת שכבר מגיעה משם נקראת 'אל דאמאני', והיא כבר יודעת לייצר רכבים חשמליים לגמרי שהם מפנקים מבחינת אבזור ונוחות, וגם מסוגלים לגמוא מרחקים עצומים בין טעינה לטעינה.

ויאטנם
שוב, לא בדיוק המדינה הראשונה באסיה שהייתם חושבים עליה בהקשר של תעשיית רכב, אבל לפחות יצרנית מעניינת אחת כבר מגיעה משם, והיא נקראת וינפאסט. כיאה לאופנה השלטת בעולם הרכב כעת, גם וינפאסט מתמחה ברכבים חשמליים לגמרי, וכבר מצליחה לשלוח זרועות לארה"ב ולקיים שיתופי פעולה מעניינים עם יצרניות אירופיות וותיקות.

טורקיה
לפחות בכל מה שקשור לייצור עצמו, לטורקים כבר יש מסורת ארוכה של הרכבת מכוניות בשטחה עבור כמה מהיצרניות הגדולות בעולם.

כנראה פועל יוצא של כח העבודה הזול יחסית, המיקום הגיאוגרפי שלה בין אסיה לאירופה, ואפשרוית השילוח המגוונות. אבל עכשיו הטורקים טומנים גם הם את ידם בצלחת החשמלית, ומאיימים להציג לעולם את הפיתוח האחרון שלהם:מכונית חשמלית בשם TOGG. האם נראה אותה בקרוב גם אצלנו? ובכן, בהתחשב בכך שהפרויקט כולו נחשב לבייבי של נשיא המדינה – ארדואן, יכול להיות שהסיפור הזה יהיה קצת יותר מורכב. סעו בזהירות.